Utrecht en Amerongen zijn in handen van de Fransen

Op 24 juni 1672 stond een Franse eenheid onder leiding van markies De Rochefort voor de Wittevrouwenpoort in Utrecht. Burgemeesters Van Velthuysen en Hamel waren door het vroedschap (stadsbestuur) eropuit gestuurd om poolshoogte te nemen. Zonder mandaat van het vroedschap openden zij de poorten.

Detail uit De overgave van de stad Utrecht aan de Franse legers op 24 juni 1672 © Centraal Museum Utrecht/Adriaan van Dam

Online kaartverkoop

Koop hier online entreekaarten om verzekerd te zijn van een bezoek aan Kasteel Amerongen.

Openingstijden

Bekijk hier de actuele openingstijden

Toegangsprijzen

Utrecht is gevallen

Markies De Rochefort verscheen vervolgens onaangekondigd in de vroedschapsvergadering. Hij vroeg om de sleutels van twee van de stadspoorten. En hij kreeg ze allemaal. Utrecht was gevallen. Door de overgave van Utrecht lag de weg naar Amsterdam open voor het Franse leger. Hollandse regenten zagen dit als verraad en noemden de Utrechters minachtend ‘sleuteldragers’: ze hadden de stadssleutels en de stad op een presenteerblaadje aan de Fransen aangeboden.

Ook op Kasteel Amerongen verbleef inmiddels een Franse militair. Zou het kasteel bewaard blijven? En is de vrouwe van Amerongen, Margaretha Turnor, veilig in Amsterdam? Ontdek het in de tentoonstelling Goet en Bloet.

Van 6 juli - 1 december:

Bordesfoto's bij KASTEEL AMERONGEN

Portretten op de trap

Groepsportretten vormen al eeuwen een symbool van eenheid en verbinding. Ze bieden een tastbare herinnering en geven uitdrukking aan een gezamenlijke band. Denk aan Rembrandts Nachtwacht, of aan de bordesfoto van het nieuwe kabinet op de trappen van Paleis Noordeinde. 

Voor deze expositie zijn groepsportretten uitgezocht die de afgelopen honderd jaar zijn gemaakt op de trappen van het kasteel tussen twee imposante standbeelden met op de achtergrond het eeuwenoude familiehuis.

Let op: koop je kaarten vooraf online via onze website zodat je zeker weet dat er plek is.

Van 6 juli - 1 december:

Bijzondere bordesfoto's

Portretten op de trap

Groepsportretten vormen al eeuwen een symbool van eenheid en verbinding. Ze bieden een tastbare herinnering en geven uitdrukking aan een gezamenlijke band. Denk aan Rembrandts Nachtwacht, of aan de bordesfoto van het nieuwe kabinet op de trappen van Paleis Noordeinde. 

Voor deze expositie zijn groepsportretten uitgezocht die de afgelopen honderd jaar zijn gemaakt op de trappen van het kasteel tussen twee imposante standbeelden met op de achtergrond het eeuwenoude familiehuis.

Let op: koop je kaarten vooraf online via onze website zodat je zeker weet dat er plek is.